Szanowni Klienci. NOWY nieŁAD zmusił nas do czasowego zawieszenia działalności. Wyłączyliśmy możliwość dodawania produktów do koszyka. Zamówienia na projekty graficzne będą nadal realizowane. Przepraszamy za utrudnienia, dziękując za dotychczasową współpracę. Jesteśmy pewni, że wkrótce wrócimy z nową energią i pomysłami. :-)
Ile powinien kosztować projekt logo?
Odpowiemy na tytułowe pytanie od razu. Projekt tzw. dobrego logo powinien kosztować tyle, ile jest potrzebne czasu, energii i wiedzy doświadczonego projektanta na przygotowanie profesjonalnego znaku. I już! ;-)
Doświadczeni twórcy nie biorą się jednak znikąd. Przez lata przyswajają teorię i praktykują projektowanie graficzne, stale wzbogacając swój warsztat. Rozwijają potencjał twórczy, a im on większy, tym większa pewność, że logo kreślone ich wyobraźnią i ręką będzie tym, które wspomoże klienta w osiągnięciu sukcesu wizerunkowego.
Fachowiec oczekuje wynagrodzenia adekwatnego do jego specjalizacji i poziomu usług, a projektowanie logo jest złożonym procesem, więc jego koszt wypadkową bardzo wielu czynników i musi uwzględniać:
1. Korespondencję, rozmowy telefoniczne i spotkania (w tym edukację klienta w zakresie zagadnień technicznych, np. przestrzeni barwnych logo, grafiki wektorowej i rastrowej, formatów plików, tajników poligrafii i tym podobnych).
2. Przygotowanie i analizowanie briefu (trudno posługiwać się jednym szablonem zapytań, który trzeba zazwyczaj modyfikować ze względu na branżę lub specyfikę działalności).
3. Badanie konkurencji (głównie w internecie).
4. Tworzenie logo (koncepcje, szkice, cyfrowe wersje oraz sprawdzenie w sieci niepowtarzalności pomysłów).
5. Przygotowanie wizualizacji i opisów logo (objaśnień).
6. Korekty logo (wielka niewiadoma bardzo wpływająca na czas realizacji zlecenia).
7. Przygotowanie układów i wariantów kolorystycznych logo oraz kompletu plików.
Ponadto koszty:
- sprzętu i oprogramowania
- abonamentów (internetu, serwera, telefonu)
- prądu
- paliwa
- najmu biura
- zbójeckiego zusu i haraczu dochodowego
Znak jest krojony i szyty na miarę. Oryginalny, czyli wyjątkowy. Tzw. ręczna robota. ;-) To wszystko stanowi o jego wartości, a logo będzie służyć klientowi przez dziesięciolecia z dużym prawdopodobieństwem „na zawsze” przy jednorazowym wydatku. Zaniżona lub bardzo niska cena stworzenia logo może być spowodowana niewielkim doświadczeniem grafika lub aktem desperacji w pozyskiwaniu zleceń. Praca za niewystarczającą stawkę jest deprymująca, a projektant nie zdobywa kompetencji zawodowej we właściwy sposób i nie rozwija swoich talentów, a klient nie otrzymuje dzieła, którego poszukuje.
Współpraca projektanta ze zleceniodawcą przy tworzeniu identyfikacji wizualnej buduje związek partnerski, często na długie lata, powinna być zatem uczciwa i sprawiedliwa dla obu stron. Jednym słowem: komfortowa. Życzymy wszystkim i sobie zawsze zdrowej i owocnej współpracy. :-) Na zakończenie infografika (popularna w internecie zasada) zabawnie ilustrująca możliwe warianty świadczenia usług. ;-)